Onderzoek
Gusta Tavecchio doet momenteel een promotie onderzoek naar de door haar ontwikkelde methodologie van een Narratieve Pedagogiek. Narratieve Pedagogiek vormt het uitgangspunt voor het lesmateriaal dat zij vervaardigde gedurende een ontwerp studie. Deze communicatief hermeneutische methode werd ontwikkeld en ingezet ten behoeve van een inclusieve onderwijscontext. De centrale vraag bij dit promotieonderzoek luidt: Op welke wijze draagt de communicatief hermeneutische methode van een Narratieve Pedagogiek bij aan lessenseries die sturen op burgerschapsvorming, studieloopbaan oriëntatie en aansluitingsactiviteiten (sociale en academische integratie) binnen het curriculum van toeleverend en hoger onderwijs?
Samen met dr. Ina ter Avest, dr. Mick Matthys & Renée Rosenboom vormt Gusta Tavecchio de redactie van het handboek Vertel! waarin de Narratieve Pedagogiek aan de hand van een theoretisch luik, een methodologisch luik en een pragmatisch luik wordt toegelicht voor docenten, trainers, onderzoekers, consultants op het gebied van identiteitsontwikkeling, diversiteit, inclusiviteit en studieloopbaan begeleiding.